Mange virksomheder har det hårdt i denne tid, hvor store dele af aktiviteterne i samfundet er lukket ned på grund af udbruddet af corona CoVid 19 virus – og nu også dens engelske fætter, der breder sig med lynets hast.
I den situation er det for enhver virksomhed og ikke mindst de mindre virksomheder og deres ejere enormt vigtigt at have styr på økonomien i firmaet. Det er jo nemt nok – bare sørg for at der er en tilstrækkelig likviditet og likviditetsgrad i butikken, så går det hele af sig selv. Men det er jo lettere sagt end gjort, det ved vi alle, som både virksomhedsmæssigt og privat har prøvet, at man pludselig kan se bunden af pengekassen lidt tydeligere, end man burde.
Få gang i salget
Hvis man skal have styr på økonomien i virksomheden, især en mindre virksomhed, så handler det for mange i første omgang om at få gang i salgsarbejdet. Hvis man er en lille virksomhed, er der ofte få hænder, og dem, der skal løse opgaverne, er tit de samme, som skal sælges nye opgaver til nye og gamle kunder. På den baggrund bliver salgsarbejdet hurtigt en hadeopgave og nødlidende, fordi man prioriterer at få løst de opgaver, der rent faktisk er i ordrebogen i firmaet.
Vil du styrke salgsarbejdet i din virksomhed, kan du med fordel begynde at anvende et system til crm, som kan bruges til at styre salgsarbejdet, holde fokus på en vedvarende dialog med kunder og salgsemner, leverandører m.fl., sådan at du hele tiden får gjort noget ved det, der kaldes virksomhedens pipeline – altså det flow af ordrer, der skal sikre den fremtidige økonomi i forretningen.
Når du har fået gang i dit salg, og ordrerne forhåbentlig vælter ind, har du en udfordring med rent faktisk at få løst opgaverne. Det kan ende med kaos, hvis der ikke er styr på det – dine folk bruger alt for mange timer på en opgave, og dækningsbidraget risikerer at falde. Dækningsbidraget er et meget vigtigt nøgletal at fokusere på. Man beregner det ved at tage omsætningen på en ordre og fratrække de variable omkostninger, for eksempel timer til opgaveløsningen, materialer, der skal bruges etc. – det der er tilbage, er et beløb, der bruges til at dække de faste omkostninger i virksomheden og forhåbentlig bidrager til overskuddet. Hvis du ikke skaber noget betydeligt dækningsbidrag på dine ordrer, løser I bare en masse opgaver i firmaet, men I tjener ingen penge – og det er jo ikke meningen.
Et nøgleord i al succesfuld økonomi i en virksomhed er således effektivitet. Skab et effektivt salg, så I får ordrer ind, og løs opgaverne effektivt, så I tjener penge på dem. Så kommer økonomien af sig selv i takt med, at tiden går.